Citroën XM är en bilmodell av den franska biltillverkaren Citroën. Plattformen delas med Peugeot 605 med undantag för fjädringen som är Citroëns berömda gashydrauliska fjädring. Den blev år 1990 vald till årets bil i Europa. Detta Citroëns flaggskepp under 1990-talet producerades fram till år 2000.

XM fanns i kombi- och halvkombiversion, båda med den karaktäristiska gasvätskefjädringen som signum. Till modellåret 1995 genomgick XM en lättare ansiktslyftning (fas 2, modellkod Y4) med bl.a. nya strålkastare, backspeglar, grill och inredning.

I XM introducerades Hydractive-systemet. Detta innebar att en dator styrde fjädringens styvhet och i viss mån krängningsbenägenhet baserat på körförhållandena och förarens val. Hydractive var ett mycket avancerat system helt i linje med Citroëns strävan att ligga i framkant rent tekniskt, och XM var på sin tid en av de mest elektronikspäckade bilarna med datorer som styrde det mesta. Med hjälp av en extra gemensam gasklocka per hjulpar blev fjädringen mjukare i normalläget och när ventiler till den klockan stängdes fick man en hårdare sportfjädring. På det sättet kunde fjädringens höjd och styvhet ändras under färd, så att man fick både bra komfort och säkra vägegenskaper.